АМУ проводить у Києві Національний пресклуб реформ «Децентралізація: що далі?»

 05 / Березень, 2020

5 березня у Києві розпочався Національний пресклуб на тему: «Децентралізація: що далі?» для регіональних ЗМІ. Це шостий щорічний традиційний інформаційний захід АМУ для медіа щодо децентралізаційної реформи. Пресклуб організовано у рамках проєкту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує АМУ за підтримки USAID. На пресклубі зібралися більше 100 представників ЗМІ з усіх областей України.
 Он-лайн відео прес-клубу доступне на сторінці ПУЛЬС:Децентралізаційний марафон на Фейсбук за посиланням (перейти).
 
Захід відкрив Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан. Він привітав учасників та наголосив, що вже шостий Національний пресклуб реформ.
«Вже традиційно ми проводимо цей захід  для представників регіональних медіа. Зважаючи на тему цьогорічного пресклубу, ми хочемо обговорити те, а що ж буде після здійснення мрій, далі. Дуже приємно, що стратегічні цілі для АМУ та Мінрегіону залишаються сталими та спільними»,- сказав О.Слобожан та надав слово заступнику Міністра розвитку громад та територій України В’ячеславу Негоді.
В’ячеслав Негода презентував план заходів Уряду щодо децентралізації та реформи місцевого самоврядування..
Вдячний АМУ, що вони проводять подібні заходи. Оскільки питання реформи – не тільки технічні рішення, це в першу чергу розуміння процесів її впровадження, а також суспільного сприйняття. Без належної інформаційної підтримки проведення реформи неможливе. Про реформу місцевого самоврядування ми говоримо дуже давно. Необхідність проведення реформи місцевого самоврядування виникла з часів ухвалення чинної Конституції, бо українська модель місцевого самоврядування не відповідає ключовим аспектам Європейської хартії місцевого самоврядування. Ряд інших моментів, які зараз закладені в Конституції, потребують змін.
Реформа місцевого самоврядування безпосередньо пов’язана з історією АМУ, яка стояла у витоків його розбудови в Україні. В активну фазу реформа вступила в 2014 році, коли почалась реалізовуватись відповідна концепція місцевого самоврядування, спільно з профільними організаціями, зокрема з АМУ, ми почали активно комунікувати реформу.
В 2015 році розуміння необхідності реформи було на низькому рівні, але зараз ця цифра сягає 60%. І це є результатом нашої з вами співпраці.
Окремо заступник Міністра наголосив на важливості роботи медіа: «Вплив місцевих та регіональних медіа на суспільну думку набагато більший, адже до «своїх» довіра значно більша. Тому дуже хочемо, щоб преса професійно висвітлювала події, які відбуваються, особливо коли накопичується потік інформації. Спільне розуміння проблеми дає можливість вирішити усі питання по ходу впровадження реформи конструктивніше та ефективніше».
 
Також В’ячеслав Негода підкреслив, що останні роки впровадження реформи підтверджують, що країні потрібні сильні, спроможні громади: «Процес добровільного об’єднання дав практичне розуміння як позитивних, так і негативних аспектів впровадження реформи. Втім, політика і Міністерства, і Асоціації, полягає в тому, що ми підтримуємо громади, які самостійно за цей час вирішили об’єднатись, а якщо в громадах виникає проблема спроможності, – аналізуємо, яким чином можна підсилювати їх. Адже лише спільними зусиллями ми зможемо провести реформу».
Щодо змін Методики формування громад В.Негода зазначив, що критерії залишаються незмінними. Змінилась лише оцінка спроможності. Спікер зауважив, що Уряд створив геоінформаційну базу даних усіх надавачів публічних сервісів та послуг на рівні територіальних громад. Зокрема, вже розроблена електронна карта мереж. «Говорячи про формування громад, для нас важливим є не формальне об’єднання, а створення мережі дієвої соціальної інфраструктури, яка дасть можливість надавати якісні послуги а місцевому рівні», – пояснив він.
Далі В’ячеслав Негода зупинився на найближчих планах і кроках Міністерства розвитку громад та територій (завантажити презентацію). Після виступу він вичерпно відповів на запитання представників регіональних медіа.
Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан виступив перед журналістами регіональних медіа під час Національного пресклубу реформ, який проходить сьогодні у Києві.  Він роз’яснив, чому АМУ не підтримала два проєкти конституційних змін і що пропонує Асоціація у власній Концепції змін до Конституції в частині місцевого самоврядування та територіальної організації державної влади. Він  наголосив, що у пропозиціях АМУ щодо конституційних змін відображені головні принципи Європейської хартії – справедливість розподілу фінансів і однакова якість публічних послуг. Читати більше.
  
На першій тематичній Панелі перед журналістами також виступили експерти ПУЛЬСу.
Світлана Осташко, аналітик АМУ, перезентувала учасникам пресклубу тему «Медична реформа: позиція АМУ щодо механізмів її реалізації». Аналітичний центр проаналізував пропозиції, які надсилали представники громад щодо проєкту постанови Кабміну «Деякі питання удосконалення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році». Ним визначаються механізми забезпечення оплати медичних послуг, повʼязаних з наданням екстреної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги, медичної допомоги дітям до 16 років, медичної допомоги у звʼязку з вагітністю та пологами, медичної реабілітації.
За результатами пропозицій та зауважень АМУ напрацювала певні позиції щодо механізмів реалізації медичної реформи (завантажити презентацію).
«Нормативну базу треба розробляти перед впровадженням реформи, а не навздогін», – підсумувала експерт.
  
Директор Аналітичного центру АМУ Ярослав Рабошук розповів про ринок землі і про те, що зміниться для муніципалітетів, зокрема їх бюджетів.
Він підкреслив, що перш за все, ринок землі – це один з інструментів комплексної земельної реформи. Адже земельні ресурси є значним джерелом надходжень до місцевих бюджетів, які спрямовуються громадами на вирішення питань місцевого значення: благоустрій, житлово-комунальне господарство, освіту, охорону здоров’я, соціальні допомоги. Відповідно, реформа має відбуватися за участі територіальних громад та органів місцевого самоврядування. Їх вплив на процеси повинен зрости, щоб їхні бюджети не почали скорочуватися.
Йдеться насамперед про збільшення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування за рахунок передачі земель з державної у комунальну власність, про перегляд процедур та умов безоплатної передачі земель у приватну власність і залучення місцевих громад у процес продажу земельних ділянок приватної власності.
  
Аналітик АМУ Олександр Логінов  пояснив, якою буде виборча система на місцевих виборах і чого слід очікувати мерам та муніципальним радам (завантажити презентацію).
Про ІІ панель Національного прес-клубу читайте тут

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)